Voordracht op UMC Utrecht

"Ik dacht dat ze volledig gevaccineerd was tegen meningokokken".

Deze boodschap gaf moeder Ingeborg mee aan de biomedische studenten van de Universiteit van Utrecht tijdens een presentatie van de Nederlandse Meningitis Stichting over meningitis/sepsis. Een presentatie met theorie en met ervaringssprekers.

Voorlichting, weten op welke symptomen je moet letten, welke ziektebeelden er zijn, behandeling, gevolgen en wat er aan preventie mogelijk is. Het kwam allemaal aan bod tijdens de NMS presentatie over meningitis/sepsis/encefalitis voor de biomedische studenten in Utrecht op 18 januari 2024. Met het verhaal van Prana over de pneumokokken meningitis van haar zusje op jonge leeftijd. Een gebeurtenis met grote impact op haar zusje en op het gezin. Onbegrip, knokken voor zorg en voorzieningen, maar ook mooie dingen: Prana's kunstzinnige zusje heeft recent haar schilderijen voor de eerste keer mogen exposeren.
Het verhaal van moeder Ingeborg over Luka (21 jaar) maakt iedereen stil. Luka overleed begin vorig jaar door meningokokken B tijdens een vakantie in Noorwegen. Luka deed een minor aan de Hoge School Utrecht. Haar uitvaart is morgen precies een jaar geleden. Zo komt het wel heel dichtbij.

De studenten stelden goede vragen en de antwoorden daarop zorgden samen met de presentatie voorm meer bewustwording over de ziektebeelden meningitis, sepsis en encefalitis. Als geheugensteuntje voor de symptomen kregen alle deelnemers een symptomenpen, boekenlegger en symptomenmagneet.

Zo waardevol om dit te kunnen doen!

Wilt u ook meer weten over meningitis, sepsis en encefalitis door een presentatie van de NMS voor bijvoorbeeld ouders van een school, kinderdagverblijf, voor studenten, de EHBO vereniging, opleiding voor huisartsen of assistenten, of, of ... Wij komen graag! Neem contact op met ons voor de mogelijkheden via info@meningitis-stichting.nl of 035-5880072.