Kim's blog nr 2 - augustus 2023: forteiland Pampus

Met een actie van de Vriendenloterij had ik een prijs gewonnen: een overnachting inclusief eten en drinken op het forteiland Pampus! Samen met mijn moeder ben ik daar op 12 augustus erheen gegaan. De boot zou om 18.00 vertrekken, dus om 15.00 in de auto richting Amsterdam IJburg, om rond 17.30 richting de sluis te lopen om op de pont te wachten. Omdat mijn rolstoel eigenlijk altijd meegaat naar onbekend terrein, hadden ze vooraf al geïnformeerd over wat ik wel en niet kon.

huisje op campingMedewerkers hebben me geholpen mijn rolstoel en spullen op de boot te krijgen. Gelukkig  had ik maar een kleine tas omdat er al een tent en slaapspullen waren op het eiland. Op de  boot kletsten we met andere winnaars, ze kwamen overal vandaan.

We kregen een tafelnummer waarmee we onze drankjes en alles op het eiland bestellen, zodat het op rekening kwam te saan. Wij kregen nummer 7. Achteraf gezien minder fijn omdat je daardoor ook tent 7 kreeg die best ver op het eiland lag.

Aangekomen op het eiland kregen we eerst uitleg over de geschiedenis. Vervolgens zijn we meegenomen naar de camping waar we onze spullen kwijt konden en kijken welke verrassingen er op ons lagen te wachten.

We kregen nog een paar kleine cadeautjes waaronder een bidon. Nu hoor ik u denken: waarom is dit nodig? Nou omdat het eiland geen vaste waterverbinding heeft. Het water wordt dagelijks met een boot gebracht. De wc’s worden met grondwater doorgetrokken en stroom wordt zelf opgewekt

Nadat we onze spullen bij tent 7 hadden gezet, heb ik besloten  dat het eiland te moeilijk begaanbaar is met de rolstoel en ik dus veel moest lopen. Daarom pijnstillers ingenomen zodat ik alles vol kon houden. Toen hebben we een mandje opgehaald in het paviljoen en zijn op zoek gegaan naar ons voorgerecht. Dat mocht je overal op het eiland nuttigen.

Wij kozen ervoor om bij het paviljoen buiten te gaan zitten voor het voorgerecht en toen het te hard waaide, binnen het hoofdgerecht. Dit was een snoekbaarsfilet met risotto en zeekraal. Omdat ik niet zo’n grote eter ben, heb ik de vis opgegeten en de resterende dingen overgeslagen.

En toen het dessert. Dit zag er heel bijzonder uit! Eerst wist ik niet wat het was, dus heb ik navraag gedaan. Er lag onder andere een zelfgemaakte kersensorbet op het bord.

Hierna gingen de andere gasten weer terug richting Amsterdam en bleven de winnaars op het eiland. Na nog een drankje kregen we rond 22.45 een rondleiding van een van de gidsen. We begonnen op het dak van het fort. Vanaf hier kon je allerlei lampjes van Amsterdam zien maar ook van Almere. Op de foto is het uitzicht in het donker.

We moesten toen nog beginnen aan de wandeling naar beneden. Omdat alles heel donker was, heb ik eigenlijk geen foto’s kunnen maken. Maar tijdens de rondleiding zagen we een kruitkamer, een ruimte waar een kanon gestaan heeft, en kregen we heel  veel uitleg over de geschiedenis van het fort.

’s Nachts zouden er vallende sterren zijn maar ik ben gewoon rond 00:03 uur heerlijk gaan slapen in de gekregen slaapzak die we ook mee mochten nemen als prijs.

De volgende ochtend werden wer rond 08.30 gewekt door vogels en klassieke muziek. De gids had bij iedereen al een mand met ontbijt gebracht die je bij de tent kon eten.

Omdat we voor 11.00 uur de tenten leeg moesten hebben, hebben we eerst alles ingepakt en zijn we naar het toilet gegaan. Dat was iedere keer best ver lopen dus probeerde ik er zo min mogelijk heen te moeten.

Toen heerlijk ontbeten met mooi uitzicht en rond 10.00 zijn we richting het paviljoen gelopen met onze bagage. Omdat de pont pas rond 14.00 gaat konden we nog een rondleiding bij daglicht doen . Die was bijna hetzelfde als de avond ervoor maar met een andere gids. We kwamen nu niet in de kruitkamer maar wel in een ruimte die dienst doet als koelkast. De muren in dit deel zijn zo dik dat de temperatuur vrij constant blijft.

Na de rondleiding zijn we zelf nog in het fort gaan kijken. Met een sleutel kon je spelletjes doen. Die sleutel had ik ook als souvenir gekocht dus kon ik hem meteen gebruiken. Hierdoor kreeg je ook nog uitleg over het fort. De virutele ballonvaart heb ik overgeslagen. De avond ervoor had ik een biertje gedronken van het eiland, die heb ik ook als souvenirs meegenomen.

Rond 13.00 hebben we met een drankje bij het paviljoen op de boot gewacht. Die was iets later dan gepland en bleek niet naar onze locatie te varen, dus iedereen had vragen! We voeren eerst nog naar het Muiderslot om hier ook mensen op te halen en daarna door naar IJburg. Na aankomst van de boot af en naar de auto, net op tijd voor de regen. En toen naar huis en alles verwerken.

Aanrader?

Zelf zou ik mensen die niet goed kunnen lopen niet aanraden naar het eiland te gaan. Maar het was wel een ervaring!