Start campagne meningokokken vaccinatie

Vandaag is het RIVM gestart met de campagne voor meningokokken ACWY vaccinatie. 14-Jarigen ontvangen vanaf volgend weekend een uitnodiging voor vaccinatie met dit vaccin in de brievenbus. In 2019 worden ook 15-18 jarigen uitgenodigd. Zuigelingen ontvangen dit vaccin sinds mei 2018.

Het aantal gevallen van meningokokken W stijgt sinds 2015. Waren het er in 2014 2 ziektegevallen, in 2018 tot op heden (september) is dit aantal al opgelopen tot 78, waarvan 18 overleden zijn. Ter vergelijking: in geheel 2017 betrof het 80 gevallen waarvan 11 zijn overleden.

Eind dit jaar zal de Gezondheidsraad een advies uitbrengen over vaccinatie tegen meningokokken B. Tot de opkomst van meningokokken W vanaf 2015 was B de grootste veroorzaker van meningokokkenziekte in Nederland.

Het RIVM heeft een speciale website gelanceerd over meningokokken en vaccinaties: www.deelditnietmetjevrienden.nl