Help anderen met jouw ervaring

Hoe kunnen we er voor zorgen dat meer mensen de symptomen van hersen(vlies)ontsteking en/of bloedvergiftiging herkennen, luisteren naar onderbuikgevoel en weet hebben van preventiemogelijkheden?

Door persoonlijke ervaringen te delen! Wilt u ons daarmee helpen?

Hoe kunnen we er voor zorgen dat meer mensen symptomen van hersen(vlies)ontsteking en/of bloedvergiftiging herkennen, luisteren naar onderbuikgevoel en weet hebben van preventiemogelijkheden?

Wij kunnen best wat manieren bedenken om meer mensen bewust te maken van de symptomen en gevolgen van en preventiemogelijkheden voor hersen(vlies)ontsteking en/of bloedvergiftiging. Maar ook van 'luisteren naar onderbuikgevoel'. Sterker nog, de afgelopen jaren hebben we van alles gedaan om meer bekendheid te geven aan ziektebeelden, symptomen en preventiemogelijkheden:

1. Folders neerleggen op strategische plaatsen met symptomen, bijvoorbeeld bij de huisarts, het consultatiebureau, ziekenhuizen, op scholen, kinderdagverblijven, buurthuizen etc.
  2. Informatiebijeenkomsten met aandacht voor ziektebeelden, symptomen, behandeling, restverschijnselen, preventiemogelijkheden?
  3. Presentaties bij huisartsen in opleiding
  4. Presentaties bij huisartsassistenten in opleiding
  5. Posters op verschillende locaties
  6. Diverse boekjes met ervaringsverhalen
  7. Persoonlijke geschreven ervaringsverhalen
  8. Filmpjes van ervaringsdeskundigen
  9. Aandacht vragen aan de media.

Alles wat hierboven staat helpt en heeft zeker meegeholpen aan meer bekendheid bij mensen die daar op dat moment voor openstonden. Maar vaak is dat bij een beperkte groep gebleven.

Wat het beste hielp en helpt? Persoonlijke verhalen! Persoonlijke verhalen raken, hebben impact en blijven - bij de meeste mensen - ergens hangen. Mocht iemand vervolgens in aanraking komen met (mogelijke) hersen(vlies)ontsteking, dan komt zo'n verhaal vaak wel naar boven. En regelmatig horen we achteraf dat het doorslaggevend was - samen met het onderbuikgevoel - om de huisarts/huisartsenpost te bellen en aan te dringen op een consult. En dat je soms sterk in je schoenen moet staan om over te kunnen brengen dat er echt meer aan de hand is dan een griep.

Wilt u uw verhaal delen via ons om zo meer mensen bewust te maken van de ernst en snelheid van meningitis, sepsis en encefalitis? Heel graag. Dat kan op verschillende manieren: