Wel of niet vaccineren?

De NMS krijgt regelmatig de volgende drie vragen:

1. Moet ik mijn kind of mijzelf laten vaccineren tegen pneumokokken?
  2. "Moet ik mijn kind laten vaccineren tegen meningokokken ACWY, want hij valt buiten het vaccinatieprogramma".
  3. "Moet ik mijn kind(eren) laten vaccineren tegen meningokokken B".

De NMS kan deze vragen niet voor u beantwoorden. Wel kunnen wij u informatie geven waarmee u uw afweging kunt maken. Die vindt u onder de feiten over meningokokken en pneumokokken vaccins, als ook op andere delen van de website: ervaringsverhalen, informatie over de ziekte, de behandeling, de gevolgen.

Ook op andere websites is informatie over vaccins te vinden, zowel positief als negatief. Kijkt u bijvoorbeeld op de website van het RIVM, dan vindt u daar feitelijke informatie die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Ook kunt u informatie vinden op pagina's als stichting vaccinvrij. Wij raden u aan alle informatie goed te verifiëren met wetenschappelijk onderbouwde informatie, omdat deze niet altijd feitelijk juist blijkt te zijn, alvorens u uw afweging maakt.

Wij hopen dat u met deze informatie, een antwoord zult kunnen geven op uw eigen vragen over wel/niet vaccineren. Op basis van landelijke cijfers kun je meningitis/sepsis typeren als een zeer weinig voorkomende ziekte en is vaccinatie aanbieden via het rijksvaccinatieprogramma wellicht niet altijd haalbaar.
Als NMS zien wij de vreselijke gevolgen van meningitis/sepsis. Daarom kunnen wij alleen maar zeggen: "de kans om meningitis/sepsis te krijgen is statistisch gezien klein, de gevolgen kunnen erg groot zijn. Het zal je maar gebeuren".
De keuze is dan aan u.

Dilemma

Op 6 september tijdens nieuwsuur (NOS) een item over wel/niet vaccineren tegen meningokokken W. Hierin zijn zowel een kinderarts als een verpleegkundige aan het woord. Zij geven het dilemma aan tussen vaccineren op basis van cijfers en vaccineren van je eigen kinderen op basis van je gevoel.