Meningitis in kindertijd leidt tot mindere prestaties

Vrije vertaling van een artikel op Reuters-Health van Genevra Pittman
NEW YORK | di 23 april 2013

(Reuters Health) – Volgens een Deense studie hebben kinderen die bacteriële meningitis hebben gehad minder kans om de middelbare school af te maken en om als volwassene economisch zelfvoorzienend te zijn.

De bevindingen komen overeen met eerder onderzoek waaruit blijkt dat meningitis op lange termijn een verhoogd risico geeft op mentale achterstand en andere handicaps als gevolg van schade aan hersenweefsel.

De onderzoekers van deze studie hebben de educatieve en economische prestaties van patiënten gevolgd tot in de volwasseneheid. Dat maakt de studie uniek, aldus Dr. Casper Roed, hoofdauteur van de studie in het het Universiteitsziekenhuis in Kopenhagen.

“In de Westerse wereld kunnen we bijna al deze kinderen redden en dat is geweldig nieuws. Maar wat we kunnen zien zijn de effecten op lange termijn,” zei hij tegen Reuters Health.

Roed en zijn collega’s volgden 2800 Deense jongeren die werden gediagnosticeerd met meningokokken, pneumokokken en Haemophilus influenzae meningitis in 1977 tot en met 2007. Ze gebruikten nationale onderwijs-en economische gegevens van elk van deze kinderen om die te vergelijken met nog eens vier kindern van dezelfde leeftijd en geslacht, die geen meningitis hadden gehad.

De onderzoekers vonden dat op de leeftijd van 35 jaar, tussen de 41 en 48% van de mensen die hersenvliesontsteking had gehad, als kind de middelbare school had afgerond, In de groep die geen meningitis had gehad was dit 52-53%

Evenzo, 84-91% van de door meningitis getroffen personen, was economisch zelfvoorzienend als volwassene, versus 94-95% van degenen die ziek was geweest. Dit werd gemeld in het tijdschrift van de American Medical Association op dinsdag 23 april 2013.

Volgens Roed komen de verschillen door blijvende gevolgen van meningitis, in elk geval bij de gevallen die door pneumokokken of Heamophilus influenze werden veroorzaakt.

Echter, de broers en zussen en ouders van kinderen die meningokokken meningitis had gehad bleken ook meer kans te hebben om op onderwijskundiggebied minder te presteren, stelde het onderzoeksteam vast. Dus voor de kinderen die meningokokken meningitis overleefden, kunnen onderwijs en economische problemen worden verklaard door door het feit dat meningokokken meningitis vaker in sociaal-achtergestelde gebieden voorkomt.

Volgens Roed, blijkt uit dit onderzoek de noodzaak om extra ondersteuning te bieden aan kinderen die moeite hebben op school na meningitis.

Maar het is ook mogelijk om jongeren niet ziek te laten worden, merken de onderzoekers op.

“Het goede nieuws is dat alle varianten voorkomen kunnen worden door vaccinatie,” zei Dr Lee Harrison, infectieziekten onderzoeker aan de Universiteit van Pittsburgh in Pennsylvania. Zij was niet niet betrokken bij deze nieuwe studie.
(Redactie) In Nederland zijn via het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor zuigelingen vaccins beschikbaar tegen Hib, pneumokokken en meningokokken C. Een vaccin tegen meningokokken B is onlangs goedgekeurd voor Europa, maar (nog?) niet opgenomen in het RVP.

Harrison: “Als er een boodschap is die ik kan meegeven is het dat deze vaccins zeer veilig en effectief zijn. De gevolgen van de ziekte zijn verwoestend.”

BRON: tijdschrift van de American Medical Association