Meningokokken in Nederland

Op welke symptomen moet u nu precies letten?

Afgelopen week bereikte ons het trieste bericht dat er weer een kind overleden is aan meningokokkenziekte. Welk type is nog niet bekend. De berichtgeving op internet heeft veel reacties losgemaakt van mensen die ook met deze ziekte, zelf of binnen hun gezin, te maken hebben gehad. Wij willen iedereen er op attent maken dat hij/zij, indien de behoefte daar aan is, ons rechtstreeks kunnen benaderen voor vragen of het vertellen van uw verhaal. Dit kan via info@meningitis-stichting.nl

Meningokokken W

Op dit moment is in Nederland de meningokok W in opkomst. Waren er in de jaren voor 2015 gemiddeld 4 mensen die door deze variant getroffen werden, in 2015 waren het er 9, in 2016 50, 2017 80 en tot en met april 2018 50 (bron: rivm.nl). Deze toename is de reden geweest om zuigelingen vanaf mei 2018 ook tegen deze variant in vaccineren (in plaats van een vaccin tegen meningokokken C krijgen kinderen nu een vaccin tegen meningokokken A, C, W, Y). En in oktober krijgen alle 14-jarigen in Nederland het vaccin aangeboden.

Meningokokken W komt het meest voor bij kinderen onder de 5 jaar, adolsescenten & jongvolwassenen en volwassenen boven de 65 jaar. Maar ook in nietgenoemde leeftijdsgroepen kan de ziekte zeker voorkomen!

Ziekteverschijnselen

Meningokokkenziekte is een verzamelnaam voor meningitis (hersenvliesontsteking) en sepsis (bloedvergiftiging). De ziektes kunnen afzonderlijk maar ook in combinatie met elkaar voorkomen. Vaak begint het met algemene verschijnselen van verkoudheid en grieperig, niet lekker zijn.

Een typerend kenmerk voor meningokkken W is buikklachten, met overgeven en/of diarree.

Belangrijke verschillen tussen de verschijnselen van meningitis en sepsis:

• Een kenmerk van sepsis is vlekjes, kleine bloeduitstortinkjes. Bij een meningitis ontbreken die!
  • Een kenmerk van meningitis bij kinderen vanaf 2 maanden is nekstijfheid, vaak in een latere fase van de ziekte. Dit is geen kenmerk bij sepsis!

Voor elke patiënt kunnen de symptomen verschillend zijn, dit maakt het voor ouders en artsen vaak moeilijk om de juiste diagnose te stellen.

Symptomen die vaak aanwezig zijn bij sepsis:

• koorts of ondertemperatuur
  • spierpijn of spierzwakte
  • braken/diarree/buikpijn
  • koude handen en voeten
  • sufheid (in een later stadium)
  • snelle overgang van gezond naar ziek
  • puntbloedingen (vlekjes op de huid – bij meningokokken sepsis)

Tijdsbestek: 6-24 uur

Meer informatie over sepsis symptomen

Symptomen die vaak aanwezig zijn bij meningitis:

Meningitis (leeftijd > 2 maanden)

• koorts
  • hoofdpijn
  • braken
  • nekstijfheid
  • verwardheid
  • overgevoelig voor licht of geluid
  • pijnlijke gewrichten
  • epileptische aanvallen (toevallen)

Tijdsbestek van ziek worden: 24-48 uur

Neonatale meningitis (leeftijd 0 tot ongeveer 2 maanden)

• koorts / geen koorts of ondertemperatuur?
  • huilerig en/of kreunerig?
  • prikkelbaar?
  • er ziek en grauw uitzien?
  • slecht of niet eten?
  • apathisch / moeilijk wakker te krijgen
  • gezwollen fontanel?
  • luierpijn?