24 april: wereld meningitisdag: Leven na meningitis/sepsis

• image

Vandaag, woensdag 24 april aanstaande is het Wereld Meningitis Dag. (WMD - World Meningitis Dag). Thema dit jaar is: 'Het leven na meningitis/sepsis'. + 120 vrijwilligers helpen ons.

De vrijwilligers bieden in 60 woonplaatsen op en rond 24 april informatie aan over meningitis/sepis aan, veelal met een persoonlijk verhaal:

• algemeen publiek
  • huisartsen
  • kinderdagverblijven (KDV's)
  • scholen
  • opleidingen

Doel

Doel van de actie is het vergroten van kennis en bewustzijn over deze ziektebeelden door informeren over symptomen, herkenning en mogelijkheden voor preventie door vaccins. De actie maakt deel uit van een NMS voorlichtingscampagne over meningitis/sepsis.

Waarom is deze actie zo belangrijk?

Meningitis en sepsis horen bij de snelst verlopende infectieziekten die bekend zijn. Binnen + 6-24 uur kan een gezond iemand doodziek zijn. Snelle herkenning en actie is letterlijk van levensbelang. Echter, de eerste symptomen lijken vaak op die van een kater of griep. Daarnaast is er informatie over meningitisvaccins; welke zijn er, welke zitten er in het vaccinatieprogramma en hoe kom je aan een vaccin als je wel wilt vaccineren maar buiten het programma valt of wanneer het vaccin niet in het programma zit.

Wat gaan we doen?

Ongeveer 120 vrijwilligers bieden vrijblijvend informatie aan bovengenoemde doelgroepen aan in minimaal 60 woonplaatsen, veelal met een persoonlijk verhaal. Zo krijgen de eigenaren van 6000 fietsen informatie aangeboden via een zadelhoesje. Huisartsen krijgen een informatiepakket aangeboden. Kdv's, scholen en opleidingen verschillende flyers en symptomenkaartjes.

zadelhoesjes voor het algemeen publiek

Wereldmeningitisdag

WMD is een initiatief van de Confederation of Meningitis Organisations (CoMO). CoMO vertegenwoordigt 72 patiëntengroepen wereldwijd op het gebied van meningitis/sepsis. De Nederlandse Meningitis Stichting maakt sinds 2011 deel uit van CoMO.

#hetzaljemaargebeuren #meningitis #sepsis #encefalitis #meningokokkenziekte #wereldmeningitisdag #worldmeningitisday