Meningitis in Afrika, van A naar W135?

De jaarlijkse epidemie in de Afrikaanse ‘meningitis belt’ kenmerkt zich in 2010 door minder ziektegevallen dan in 2009. Een groot verschil met 2009 is de ziekteverwekker. Van origine is de meningokok serogroep A de meest voorkomende ziekteverwekker. Maar in 2010 is een verschuiving te zien naar serogroep W135. Deze veroorzaakte 44% van de gevallen.
In het noorden van Burkina Fase veroorzaakte weer een andere groep veel ziektegevallen: serogroep X. Ook de pneumokok werd vaker gezien dan voorgaande jaren.

Het is niet duidelijk waarom de ziekteverwekker verandert. Wel is duidelijk dat deze ontwikkeling nauwlettend gevolgd moet worden en dat studies nodig zijn naar een mogelijk verband tussen de aanwezigheid van ziekteverwekkers en voorgaande vaccinatiecampagnes (met menA). Zeker omdat in de komende jaren een nieuw meningokokken A vaccin wordt geïntroduceerd (MenAfriVac) èn omdat er geen vaccin is tegen serogroep X.

De WHO houdt wereldwijd het aantal meningitisgevallen en de ziekteverwekkers ervan bij. In de Afrikaanse ‘meningitis belt’ woedt jaarlijks een meningitisepidemie. Het zwaartepunt van deze epidemiën ligt in de eerste 26 weken van het jaar. De meningitis belt is een zone in Afrika die 21 landen telt. De zone loopt van Senegal naar Ethiopië.

In 2009 werden 79.296 personen getroffen door meningitis, waarvan 4288 overleden. 70% van de gevallen was in Nigeria. In 2010 waren er minder ziektegevallen: 22.831 personen waarvan 2.415 overleden. De zwaarst getroffen landen in 2010 zijn Burkina Faso, Nigeria en Chad.

Bron: www.who.int./wer
Volledige artikel (Engelstalig)