Symptomen meningokokken sepsis

VlekjesIn vrijwel alle gevallen van sepsis zijn de symptomen hetzelfde; koorts, lusteloosheid, ‘afwezig’ zijn, braken, buikpijn, spierpijn en hoofdpijn.

Meningokokken sepsis

Bij meningokokken sepsis zijn tevens de onderhuidse bloedinkjes, kleine rood/paarse puntjes, specifiek. Deze puntjes/vlekjes worden vaak snel groter en vormen verse bloeduitstortingen. De uitslag kan zich over het hele lichaam verspreiden. Soms blijft het bij een enkele vlekje. Bij andere verwekkers zoals de pneumokok worden deze vlekjes in zeldzame gevallen ook gezien.

Wanneer u met een glas over zo'n vlekje drukt en de plek verdwijnt niet (u kunt de vlek niet wegdrukken), dient u onmiddellijk een arts te waarschuwen!

Symptomen sepsis op een rij

• Koorts of ondertemperatuur
  • Spierpijn of spierzwakte
  • Braken/diarree/buikpijn
  • Koude handen en voeten
  • Sufheid (in een later stadium)
  • Snelle overgang van gezond naar ziek
  • Puntbloedingen (vlekjes op de huid – bij meningokokken sepsis). Deze beginnen meestal klein en kunnen soms snel grote bloeduitstortingen worden. Soms blijft het ook bij een paar kleine vlekjes. Vaak zitten ze onder de luier-/ondergoedrand maar ze kunnen op iedere plek van het lichaam beginnen.

Wanneer kinderen ziek worden, wijst de praktijk nogal eens uit dat ‘moederinstinct’ of 'ouderinstinct' – het gevoel dat er met een kind iets niet in orde is – een goede raadgever is. Negeer dit niet!

Tijdsbestek: 6-24 uur

Waarschuw bij -een aantal van- bovenstaande symptomen onmiddellijk een arts:

• Leg uit waarom u bezorgd bent
  • Beschrijf de symptomen nauwkeurig
  • Geef aan dat u wilt dat de arts de patiënt persoonlijk ziet.