Het verhaal van Sammie

Sammie

Ik ben Meggy en ben getrouwd met Lennard. Lennard heeft 3 kinderen: een zoon van bijna 11, een dochter van 9 en samen hebben we een dochter Sammie van 20,5 maand...

Sammie is 14 februari 2018 op Valentijnsdag overleden aan meningitis en sepsis door de meningokok groep B.

Wat is er gebeurd?

Maandag 12 februari werd Sammie ziek, ik ben met haar naar de huisarts gegaan en de dokter zei dat ze griep had. Ik heb gevraagd of het hersenvliesontsteking kon zijn, maar hij zag door de manier waarop ze bij me lag dat het dat niet kon zijn.

We zijn weer naar huis gegaan...  's Middags knapte Sammie op, ze wilde weer eten en de koorts was weg en ze heeft de hele nacht doorgeslapen.

Omdat ik vlekjes ontdekte op haar romp, benen en bij haar oog, en ook haar ademhaling anders was dan normaal, appte ik foto’s naar een vriendin van mij die huisarts is om te vragen wat dit kon zijn. Zij vroeg mij of de vlekjes wegdrukbaar waren. Dit probeerde ik en toen ik haar vertelde dat dit niet het geval was vertelde ze mij dat ik gelijk naar de dokter moest gaan (ik had hier nog nooit van gehoord).

Bij de huisarts

Gelukkig kon ik snel bij mijn huisarts terecht. Ondertussen werd Sammie steeds zieker. Ze begon over te geven en ze bleef maar om drinken vragen, ze dronk veel meer dan normaal. De dokter onderzocht haar en constateerde dat Sammie matig ziek was. Ik vond haar heel ziek en wilde dat ze gezien werd door een kinderarts in het ziekenhuis. Uiteindelijk heeft hij haar doorverwezen.

In het ziekenhuis

Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis begon Sammie met haar ogen te draaien. Daarna begon ze oergeluiden te maken en weer met haar ogen te draaien. Opeens schoten haar nek, armen en benen in een kramp. Vanaf dat moment is ze niet meer bij geweest. Ik heb geschreeuwd om hulp want er was op dat moment niemand bij de eerste hulp. Artsen kwamen aanrennen en er was paniek, ook onder de artsen zelf. Ik vroeg wat er met Sammie aan de hand was. Het bleek meningokokken sepsis te zijn en ze was heel erg ziek. Dus toch!!

Sammie moest per ambulance overgebracht worden naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht waar ze rond 15.00 uur aankwam. Ze bleek toen ook achter elkaar epileptische aanvallen te hebben. Er werd een scan gemaakt van haar hersenen. Daarop zag alles er nog goed uit.

Vernietigd door de meningokokken bacterie

De nacht verliep rustig en 's ochtends werd er een nieuwe scan gemaakt. Wat daarop te zien was is echt verschrikkelijk!! Driekwart van haar hersenen had al geen zuurstof meer... in een paar uur tijd was haar hele hoofdje vernietigd door de meningokokken bacterie en haar hersenstam werd in een snel tempo dichtgeknepen.

Intens verdrietig

De artsen vertelde ons dat Sammie die dag nog zou overlijden, we waren in shock! Machteloos en intens verdrietig om ons dierbaarste lieve meisje waar we niks voor konden doen..... vreselijk, je gaat door een hel. Om 14.54 uur op Valentijnsdag is ons allerliefste hartje overleden... het is nog steeds moeilijk te bevatten en we missen haar enorm....