1 oktober was een bijzondere dag in het Archeon

Het weekend van 1 oktober was het gezondheidsweekend in het Archeon. Een toepasselijke activiteit voor de NMS dag aldaar.

De NMS dag was een succes, met mooie gesprekken, goed eten en plezier. Maar vooral was het een dag (h)erkenning en verbondenheid.

Na een ontvangst en met koffie, appeltaart en muffins voor de kinderen hield voorzitter Wilma Witkamp een korte inleiding waarna het officiële programma van start ging. De jonge kinderen en jong volwassenen gingen met vrijwilligers en archeo-gids het park in.

De volwassenen gingen in groepen aan de slag met de NMS kletspot, onder begeleiding van gespreksleiders. Aan de hand van, waar nodig, vragen kwamen gesprekken op gang. Ervaringen, tips en tricks werden gedeeld en in korte tijd ontstond er een gevoel van verbinding. Diepe gesprekken en emoties werden niet geschuwd. Onmacht, frustratie, dankbaarheid, verdriet, humor, onbekendheid, onbegrip, leren van elkaar; zomaar wat woorden waar vrijwel iedereen zich wel in kon vinden. De tijd vloog en voor we het wisten kwamen de kinderen al terug voor de gezamenlijke lunch. Tussendoor werd nog een schilderij gemaakt van ieders handen. Lekker kliederen met plakkaatverf en stiften maakte de stmming even heel lucht na de best heftige groepsgesprekken.

Maar ook tijd voor plezier, hoewel misschien iets minder voor vrijwilliger Hans die gezond en wel op een brancard werd gehesen om behandeld te worden door hospiks uit de eerste wereldoorlog. Een gebeurtenis die veel aandacht trok van parkbezoekers.

Na de uitgebreide lunch was het tijd voor een groepsfoto - met solarlantaars alvast voor wereld meningitis dag op 5 oktober. Zouden we die nou binnen of buiten doen? We deden het allebei. En toen was het tijd voor de volwassenen om met een slaaf uit de Romeinse tijd op stap te gaan voor een parkrondleiding.

De kinderen en jongvolwassenen gingen binnen aan de slag met het tekenen van bacteriën en virussen, wat resulteerde in 2 indrukwekkende schilderijen. En toen was het weer tijd om het park in te gaan voor de kids met hun vrijwilligers. De jong volwassenen kozen voor een presentatie over meningitis, encefalitis en sepsis door voorzitter Wilma en stelden de nodige vragen, het werd een interactief gebeuren wat we binnenkort online gaan afmaken. Want voor we het wisten moesten we stoppen om op tijd bij de gladiotorenshow te zijn...

De dag is voorbij gevlogen. We sloten hem af met een pannekoek, een mooi moment voor iedereen om de indrukken van de dag voorbij te laten gaan en te evalueren.

Wat was het een bijzondere dag. Op naar de volgende NMS-dag!