Jaren later, de onzichtbare restverschijnselen zijn er wel degelijk

Robert Jongh

Met aandacht las ik de website van de meningitis stichting. Nooit geweten dat een dergelijke stichting bestond.

3 januari 1993

Tijdens mijn studententijd ben ik als 22-jarige sportieve jonge man getroffen door bacteriële meningitis. Dankzij  het adequaat handelen van mijn huisgenoten kan ik deze mail nog versturen.

De datum 3 januari 1993 blijft voor altijd een dag waarop blijkt dat hoe fit en gezond je ook bent , je van het ene op andere moment zo kwetsbaar bent en het leven betrekkelijk.

Na eindgesprek met neuroloog: naar huis en het leven weer oppakken

In die tijd was het na twee weken ziekenhuis (UMC Utrecht, destijds het AZU) na een eindgesprek met de neuroloog naar huis, na 8 weken weer terug naar de collegebanken en het leven weer oppakken.

Eigenlijk nog totaal geen weet van wat het ziektebeeld inhoud, behalve besef van enorme vergeetachtigheid, met vlagen vermoeidheid (vooral geestelijk) maar door reacties van naasten en omstanders wel het besef dat het menens was. Fysiek was ik sterk en fit en heb nadien nog een topsport carrière gehad, mijn studie (fysiotherapie) afgemaakt en nog altijd praktijkhouder en vele studies verder.

Onzichtbare restverschijnselen zijn er wel degelijk

Niks aan de hand zou je zeggen, maar met het ouder worden merk ik dat de onzichtbare restverschijnselen nog altijd opspelen en zelfs meer in de weg gaan zitten. Het baart me zorgen dat ik op gebied van mijn korte termijn geheugen, opname capaciteit van opdoen van kennis  en onthouden van gesprekken weer meer inlever.

Teveel prikkels tegelijk verwerken en selectief horen zijn ook de onzichtbare verschijnselen die sinds de ziekte opspelen. Een gesprek volgen in een menigte, drukke kroeg of restaurant was al een no go.

De klachten die ik heb overgehouden aan het doormaken van meningitis staan in het niet bij de verhalen die ik in de loop der jaren heb gehoord en gelezen. Ik heb een mooie sportcarrière gehad, sport nog altijd (voor mijn leeftijd ) op hoog niveau en heb een Master of Science degree behaald. Dit alles door keihard en gedisciplineerd werken omdat je weet wat je zwaktes zijn

Meningitis als oorzaak van NAH

Voor de buitenwereld kom je over als een gezond persoon maar zoals ik al aangaf de onzichtbare restverschijnselen zijn er wel degelijk. Ik zie meningitis dan ook zeker als een aandoening die valt in de categorie NAH (niet aangeboren hersenaandoeningen).

Ik hoop dat de neuro(psychologische) begeleiding na het doormaken van meningitis tegenwoordig wel de aandacht krijgt.

Robert Jongh