Wel of niet vaccineren?

De NMS krijgt regelmatig de volgende drie vragen:

1. Moet ik mijn kind of mijzelf laten vaccineren tegen pneumokokken?
  2. "Moet ik mijn kind laten vaccineren tegen meningokokken ACWY, want hij valt buiten het vaccinatieprogramma".
  3. "Moet ik mijn kind(eren) laten vaccineren tegen meningokokken B".

De NMS kan deze vragen niet voor u beantwoorden. Wel kunnen wij u informatie geven waarmee u uw afweging kunt maken. Die vindt u onder de feiten over meningokokken en pneumokokken vaccins, als ook op andere delen van de website: ervaringsverhalen, informatie over de ziekte, de behandeling, de gevolgen.

Ook op andere websites is informatie over vaccins te vinden, zowel positief als negatief. Kijkt u bijvoorbeeld op de website van het RIVM, dan vindt u daar feitelijke informatie die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Ook kunt u informatie vinden op pagina's als stichting vaccinvrij. Wij raden u aan alle informatie goed te verifiëren met wetenschappelijk onderbouwde informatie, omdat deze niet altijd feitelijk juist blijkt te zijn, alvorens u uw afweging maakt.

Wij hopen dat u met deze informatie, een antwoord zult kunnen geven op uw eigen vragen over wel/niet vaccineren.

Dilemma

Op basis van landelijke cijfers kun je meningitis/sepsis typeren als een zeer weinig voorkomende ziekte, mede dankzij de vaccinaties aangeboden via het Rijksvaccinatieprogramma.

Voor meningokokken B gaat dit niet op. De Gezondheidsraad heeft geadviseerd om dit vaccin (nog?) niet in het Rijksvaccinatieprogramma op te nemen. Meer informatie hierover via deze link

Maar het advies van de gezondheidsraad is gebaseerd overwegingen op basis van vaccinatie van het totaal aantal kinderen in bepaalde leeftijdsgroepen. Dat zijn hele andere overwegingen dan de persoonlijke overwegingen die je maakt om jezelf/je kind te beschermen tegen meningokokken B.

Als NMS zien wij de vreselijke gevolgen van meningitis/sepsis. Daarom kunnen wij alleen maar zeggen: "de kans om meningitis/sepsis te krijgen is statistisch gezien klein, de gevolgen kunnen erg groot zijn. Het zal je maar gebeuren".

De keuze is aan u.