Scholiere overleden aan meningokokken

• image

En dan toch weer onverwacht het bericht dat een 18-jarige is overleden aan meningokokken.

En dan toch weer, uit het niets, het bericht dat de 18-jarige Lotte is overleden aan meningokokken. Zomaar, en zo niet nodig. Wij hopen dat iedereen die een oproep voor vaccinatie tegen meningokokken ACWY hieraan gevolg geeft. Zodat je waar mogelijk beschermd bent tegen in elk geval deze varianten van de meningokok. Want de kans om ziek te worden is weliswaar klein, maar de kans is er. Het overkomt je of niet. En of je er nu vroeg of laat bij bent, soms ben je altijd te laat. Dan is de bacterie zo ziekmakend en verwoestend, dat de gevolgen fataal zijn of zeer ernstig.

Met een vaccinatie tegen ACWY worden de kansen kleiner, maar kun je nog steeds ziek worden door meningokokken B. Ook hier is de kans klein dat je deze bacterie oploopt, maar de kans is er. En er is een vaccin, alleen zit dat niet in het Rijksvaccinatieprogramma. De Gezondheidsraad adviseert om het niet in het RVP te doen. Maar experts willen dit wel. De NMS ook! Want deze ziekte wil je toch niemand laten overkomen?