Rindert is meervoudig gehandicapt na pneumokokkenziekte

Onze kinderen hebben alle inentingen gehad. Onze zoon Rindert heeft met 14 maanden hersenvliesontsteking én bloedvergiftiging (meningitis én sepsis) gekregen van de pneumokokken-bacterie, (waar nu ook tegen wordt ingeënt en waar het geval van onze zoon mede reden was om dit vaccin in het landelijke programma op te nemen).

Gevochten voor zijn leven

25% overleeft zoiets vaak met ernstige restschade. Onze zoon heeft het overleefd, maar van een gezonde jongen, van wie wij dachten dat hij zware griep had, veranderde hij in een meervoudig gehandicapte jongen. Hij heeft 3 maanden in het UMCG gevochten voor zijn leven, daarna kregen wij een half verlamde, blinde jonge terug met verlies van heel veel hersenweefsel, nierschade en epilepsie.

Ondanks vaccinatie niet genoeg antistoffen

Toch bleek hij geen genoeg antistoffen te hebben aangemaakt voor alle ziekten waar hij tegen is ingeënt. Hij is nog herhaaldelijk ingeënt tegen DKTP en BMR. Het RIVM heeft zijn bloed onderzocht, maar nog steeds geen genoeg antistoffen aangemaakt. Dan ben je afhankelijk dus van de dekkingsgraad om je heen.

Gordelroos na waterpokkenuitbraak

Een jaar na bovenstaande kreeg onze zoon gordelroos in zijn gezicht na een waterpokken uitbraak in de buurt. Hierdoor moest hij in quarantaine in het UMCG aan zware medicatie, zodat het virus stopte en het niet via zijn oor naar binnen sloeg en het nog meer schade zou aanrichten aan zijn hersenen. Een jaar later gebeurde precies hetzelfde weer. Een jaar later weer, maar toen konden we gelukkig via het UMCG de medicatie thuis geven. Ook meldden scholen uit onze buurt altijd aan ons als er bepaalde ziektes heersten.

We zijn dolblij dat hij er nog is

Mijn zoon is nu 22 jaar oud, kan weer lopen en zien en wij hebben heel veel geluk gehad. Zijn IQ ligt rond de leeftijd van iemand van 5/6 jaar en wij zijn dolblij dat hij er nog is.

Wat als er weer ziekten uitbreken?

Nu zo veel mensen de kinderen niet meer inenten, hou ik soms mijn hart vast. Wat als die ziekten weer uitbreken? Voor anderen misschien kennelijk onschuldige ziekten, maar voor onze zoon kan het dus dodelijk zijn.

Uitleg over de foto's: Foto 1 en 2, alle toeters en bellen om hem in leven te houden. Foto 3, voor het eerst van de beademing af en weer op schoot. Foto 4 naar de Medium Care. Foto 5 Rindert een jaar later met gordelroos in zijn gezicht na een uitbraak van waterpokken in de buurt.

Foto 1

Foto 2