Januari 2023: Martine's zoon (13) krijgt meningokokken B

Martine (mei 2023): Ik had wel gehoord van hersenvliesontsteking maar verder wist ik weinig van de meningokokkenbacterie af tot 4 maanden geleden. Mijn toen 13-, inmiddels 14-jarige zoon appte me vanaf school dat hij zich niet goed voelde. Hij heeft op mijn advies paracetamol op school gevraagd. In de middag appte hij weer dat hij zich heel slecht voelde.

Ik heb hem opgehaald van school met het idee dat hij griep had. Zijn koorts nam toe, hij was heel misselijk en er lag een dood vogeltje op de bank. Met paracetamol is hij naar bed gegaan en toen ik in de vroege ochtend bij hem keek, gaf mijn zoon aan dat hij rare vlekjes op zijn voeten had. Dat vertrouwde ik niet en na wat googlen heb ik besloten de huisartsenpost te bellen. We konden meteen komen.

Hij had zeer hoge koorts, was heel misselijk en had zo’n pijn in zijn lijf. Ik heb hem in een rolstoel de SEH opgereden. Gelukkig waren ze in het ziekenhuis alert en zijn we meteen doorgestuurd naar een ander ziekenhuis. Hij bleek sepsis te hebben als gevolg van de meningokokken B bacterie.

Na een week ziekenhuis is hij godzijdank weer mee naar huis gegaan. Helaas is hij nog niet de oude. Er lopen nog veel onderzoeken. Onder andere werkt zijn schildklier te traag. Pijn in benen, gewrichten en last van obstipatie.

Van de week weer een afspraak met de kinderarts. Hopelijk wordt hij weer de oude.