Preventie

Er zijn verschillende virussen die encefalitis veroorzaken. Vroeger was het mazelenvirus een belangrijke verwekker. Dankzij de vaccinatie die baby's krijgen (BMR, Bof, Mazelen, Rode hond/rubella) komt deze vorm van encefalitis nog maar zelden voor. Tegen andere verwekkers van encefalitis zijn geen vaccins beschikbaar.

Herpes

Herpesencefalitis wordt veroorzaakt door het besmettelijke herpesvirus. Het herpesvirus staat bekend om de koortslip en genitiale herpes. Deze infecties zijn besmettelijk. Kijk daarom goed uit met contacten die zo'n infectie hebben.
Ook tegen herpesvaccinatie bestaat geen vaan. Goede hygiene is daarom extra belangrijk, evenals het proberen te voorkomen van besmetting.

Pasgeborenen

Pasgeborenen kunnen gemakkelijk met het herpesvirus besmet worden. Heeft u een koortslip en een jonge baby, gebruik dan een mondkapje om besmetting te voorkomen.