Hersenvliesontsteking

Meningitis (hersenvliesontsteking) kan iedereen - van jong tot oud - treffen, vaak volslagen onverwacht. En of het viraal of bacterieel is, gevolgen kun je van beide varianten overhouden.

Soms lijken de gevolgen van een virale meningitis zeer sterk op die van een bacteriële is de conclusie van het Amsterdam Medisch Centrum afdeling neuro infectieziekten.

Hersenontsteking

Bij een encefalitis (hersenontsteking) is de hersenmassa zelf ontstoken en worden zenuwcellen of de witte stof van de hersenen direct beschadigd. Vaak wordt encefalitis veroorzaakt door een virus.

Bloedvergiftiging-Sepsis

Sepsis (bloedvergiftiging) en/of septische shock is een infectie in de bloedbaan, veroorzaakt door bacteriën (bacteriële sepsis) of virussen (viremie). Sepsis verloopt vaak erg snel en heftig.

Voordracht op UMC Utrecht

"Ik dacht dat ze volledig gevaccineerd was tegen meningokokken".

Deze boodschap gaf moeder Ingeborg mee aan de biomedische studenten van de Universiteit van Utrecht tijdens een presentatie van de Nederlandse Meningitis Stichting over meningitis/sepsis. Een presentatie met theorie en met ervaringssprekers.

Januari 2024: Blog #4 van jongerenambassadeur Kim : hoezo keuzevrijheid?

Gebruikelijk is aan het einde van een jaar dat mensen kijken of het zinvol is om voor een andere zorgverzekering te kiezen.
Maar wat we ons misschien niet realiseren, is dat die keuze niet voor iedereen weggelegd is.
Dat dat vervelende consequenties kan hebben legt Kim uit in haar 4e blog.

13 januari: lotgenotendag meningitis en encefalitis

Ruim 100 deelnemers waren er op de eerste gezamenlijke lotgenotendag van de ItsME foundation en de NMS op landgoed Mariënwaard in Beesd.

Het werd een dag met een lach en een traan, met een welkom door Jur Deitmers, die een aantal jaar geleden zelf encefalitis (hersenontsteking) heeft gehad.

Help anderen met jouw ervaring

Hoe kunnen we er voor zorgen dat meer mensen de symptomen van hersen(vlies)ontsteking en/of bloedvergiftiging herkennen, luisteren naar onderbuikgevoel en weet hebben van preventiemogelijkheden?

Door persoonlijke ervaringen te delen! Wilt u ons daarmee helpen?

13 januari: lotgenotendag Meningitis en Encefalitis

Save the date: 13 januari 2024
Lotgenotendag voor getroffenen en dierbaren van Meningitis en Encefalitis “De dag dat alles anders werd.” 13 januari 2024

Herkenning, erkenning, ervaringen delen: gezamenlijke lotgenotendag van de Itsme Foundation en de Nederlandse Meningitis Stichting. Bent u er ook ook bij?

oktober 2023: Blog #3 van jongeren ambassadeur Kim is online

Blog #3 van jongeren ambassadeur Kim is online. Met een operatie in het verschiet neemt ze u mee naar de NMS dag in het Archeon.

Een leerzame dag met veel prikkels en indrukken; van de Romeinse tijd tot de eerste Wereldoorlog. En van alles er tussen ..

1 oktober was een bijzondere dag in het Archeon

Het weekend van 1 oktober was het gezondheidsweekend in het Archeon. Een toepasselijke activiteit voor de NMS dag aldaar.

De NMS dag was een succes, met mooie gesprekken, goed eten en plezier. Maar vooral was het een dag (h)erkenning en verbondenheid.

Djalissa krijgt NAH na hersenvliesontsteking

Vandaag is het 5 oktober, wereldmeningitisdag. Vandaag vertellen wij het verhaal van moeder Melissa over Djalissa.

Een verhaal over angst, hoop, wanhoop, vechten voor je kind en foute diagnoses. Djalissa herstelt maar zal haar leven lang aangeboren hersenletsel houden.

Ervaringen