Vaccins tegen virussen

Het BMR vaccin (bof - mazelen - rubella) is vooral ontwikkeld om de bof , mazelen en rubella (rodehond) tegen te gaan, maar voorkomt tevens hersenvliesontsteking door het bof- en mazelenvirus. Voordat de vaccinatie in 1986 in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) is opgenomen kregen 300 à 400 kinderen per jaar hersenvliesontsteking door het bof virus. Een andere 300 à 400 kreeg encefalitis als complicatie van mazelen. In beide gevallen leverde dit blijvende complicaties op.

Bescherming tegen virale meningitis

Virale meningitis wordt meestal veroorzaakt door 'huis-, tuin- en keukenvirussen. Veel mensen zijn daarmee besmet, slechts enkele worden ziek. Waarom zij ziek worden is niet duidelijk. Goede hygiëne (handen wassen na toiletgang), kunnen meehelpen om de besmetting te verminderen.

Herpesvirus

Het is raadzaam om personen met een koortslip een mondkapje te laten dragen in de buurt van een pasgeboren baby. Een koortslip wordt veroorzaakt door een virus uit de herpesfamilie. Baby's lopen een groter risico op meningitis door een herpesvirus.