Gevolgen virale meningitis

De meeste mensen houden geen blijvende gevolgen over na virale meningitis. Echter, in een aantal gevallen zijn de klachten vergelijkbaar met die van een bacteriële meningitis en kunnen ze blijvend zijn. Bij de Nederlandse Meningitis Stichting zijn diverse patiënten bekend die klachten hebben gehouden na een virale meningitis, waardoor hun leven behoorlijk ontwricht is geraakt. De vraag in hoeverre de klachten worden veroorzaakt door de doorgemaakte meningitis is in sommige gevallen moeilijk te beantwoorden.
Soms blijken mensen niet alleen virale meningitis te hebben gehad, maar ook encefalitis. Dat kan de klachten beter verklaren.

Bekende klachten na een virale meningitis

Extreme vermoeidheid
Hoofdpijn (band om het hoofd)?Spierpijn
Pijnlijke nek
Concentratie en/of leerproblemen
Geheugen en/of gedragsproblemen
Overgevoeligheid voor licht en/of geluid
Bovengenoemde klachten zijn vooral in de eerste periode na de acute ziekte aanwezig. Bij de meeste patiënten verdwijnen die klachten na verloop van tijd.

Gevolgen van schimmel meningitis

De kans op ernstige gevolgen na een schimmel meningitis is behoorlijk groot. Ze komen qua aard overeen met die van bacteriële meningitis.