Privacyverklaring

Privacybeleid Nederlandse Meningitis Stichting

De Nederlandse Meningitis Stichting is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk, voor iedereen die affiniteit heeft met meningitis/sepsis/encefalitis. Via onze websites bieden wij informatie. ondersteuning  en lotgenotencontact aan contribuanten en niet-contribuanten. Hierbij verwerken wij privacygevoelige informatie, ook wel persoonsgegevens genoemd.

Wij vinden het van groot belang dat uw persoonsgegevens veilig zijn bij ons en dat wij er zorgvuldig mee omgaan. Wij ververwerken uw persoonsgegevens dan ook zorgvuldig en zorgen dat ze beveiligd zijn . Daarbij houden wij ons aan de eisen uit de privacywetgeving. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij:

• duidelijk vermelden voor welke doeleinden wij persoonsgegevens verwerken. Dat doen wij via deze privacyverklaring;
  • het verzamelen van persoonsgegevens beperken tot alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • eerst toestemming vragen om uw gegevens te verwerken, indien dit vereist is;
  • uw gegevens niet doorgeven aan derde partijen, tenzij dat nodig is om de gevraagde dienst te kunnen leveren of wanneer wij daar wettelijk toe verplicht zijn;
  • wanneer wij uw gegevens delen, bijvoorbeeld met een adviserend arts, afspraken maken met derde partijen om er o.a. voor  te zorgen dat de informatie niet door hen voor andere doeleinden worden gebruikt;
  • passende beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen en dat ook zouden eisen van partijen die in opdracht van ons persoonsgegevens verwerken;
  • uw recht respecteren om jouw persoonsgegevens op uw aanvraag ter inzage te bieden, te corrigeren of te verwijderen.

De Nederlandse Meningitis Stichting, gevestigd aan Wiardi Beckmanstraat 330, 3762 HK SOEST, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Wiardi Beckmanstraat 330, 3762 HK SOEST +31 35 5880072

Wilma Witkamp is de Functionaris Gegevensbescherming van Nederlandse Meningitis Stichting Zij is te bereiken via wilma.witkamp@meningitis-stichting.nl

Persoonsgegevens die wij verwerken

De Nederlandse Meningitis Stichting verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt.

Hieronder vindt u een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
- Voor- en achternaam
- Geslacht
- Geboortedatum
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Bankrekeningnummer

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken
De Nederlandse Meningitis Stichting verwerkt de volgende bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens van u:
- gezondheid: gegevens over de ziekte van u of uw naaste. Wij verwerken alleen die gegevens die u ons geeft en vragen u toestemming of wij deze gegevens mogen opschrijven en bewaren. Dit doen wij zodat wij u beter kunnen helpen en om geanonimiseerde overzichten te krijgen van de aanleiding dat mensen donateur zijn: meningitis/sepsis/kind/volwassen/wel-geen restverschijnselen/overleden.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken

De Nederlandse Meningitis Stichting verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- Het afhandelen van uw betaling
- Verzenden van onze nieuwsbrief en/of reclamefolder
- Uw vragen waarop wij geen antwoord hebben, voor te kunnen leggen aan een medisch adviseur. Dit doen wij geanonimiseerd, wij geven alleen de inhoudelijke informatie die nodig is door zonder uw NAW gegevens.
- U te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is voor het beantwoorden van uw vragen, verzoek om informatie of om u informatie te vragen
- Uw ziekte-/behandelingervaring gebruiken wij, indien relevant, als input voor algemene informatie over meningitis/sepsis/encefalitis. Bijvoorbeeld bepaalde gevolgen die nog niet eerder beschreven zijn, maar wel regelmatig door patienten worden genoemd, kunnen wij verwerken in onze informatie.

Geautomatiseerde besluitvorming

Nederlandse Meningitis Stichting neemt geen op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma's of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van de Nederlandse Meningitis Stichting) tussen zit. De Nederlandse Meningitis Stichting gebruikt de volgende computerprogramma's of -systemen:

Excel, Filemaker.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren

De Nederlandse Meningitis Stichting bewaart uw persoonsgegevens. niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor wij uw gegevevens hebben ontvangen. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

Persoons-, adres- en bankgegevens bewaren wij zolang u contribuant bent of ons financieel ondersteunt door donaties/giften. Meldt u zich af als contribuant, donateur of giftengeven, dan verwijderen wij uw gegevens per het volgende kalenderjaar na uw afmelding.

Ziekteinformatie bewaren wij zolang u contribuant bent. Meldt u zich af als contribuant, dan verwijderen wij uw gegevens binnen een maand uit ons bestand. Heeft u ons uw gegevens gegeven zonder contribuant, donateur of giftgever te zijn, dan verwijderen wij uw gegevens 24 maanden na ontvangst van uw gegevens.

Delen van persoonsgegevens met derden

De Nederlandse Meningitis Stichting verstrekt geen persoonsgegevens aan derden, tenzij na toestemming van de persoon wiens gegevens het betreft.

De Nederlandse Meningitis Stichting gebruikt alleen technische, functionele cookies en analytische cookies die geen inbreuk maken op uw privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door de Nederlandse Meningitis Stichting en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u beschikken in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen.

U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar info@meningitis-stichting.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy. We reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek.

De Nederlandse Meningitis Stichting wil u er tevens op wijzen dat u de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen

De Nederlandse Meningitis Stichting neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met ons via info@meningitis-stichting.nl

Deze privacyverklaring is op 20 april in werking getreden.