meningobrief

Geachte minister Bruins en staatssecretaris Blokhuis, heren en dames politici, leden van de Gezondheidsraad,

Waarom schrijven wij u? Omdat wij niet willen dat u overkomt wat ons overkomen is.

Het kwam volledig onverwacht. We stonden er bij en konden niets doen, niets. Onze kinderen werden plotsklaps ziek door een bacterie waarvan, zo zeggen de instanties, de kans klein is dat je hem krijgt. Een bacterie die al vele jaren zorgt voor een traumatisch ziekteverloop, ongeacht de afloop. Een bacterie die er voor zorgde we soms ons eigen kind nog maar nauwelijks herkenden. Een bacterie die uit verschillende soorten bestaat: de meningokok.

Door de meningokok zal ons leven nooit meer zo zijn als 'ervoor'.

Wij dachten dat onze kinderen beschermd waren door de vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma. Pas later begrepen we dat dat niet zo was, dat er wel vaccins waren maar dat niet tegen alle meningokokken werd gevaccineerd. Hadden wij dit maar eerder geweten, dan hadden we zelf de keuze voor vaccinatie kunnen maken en zouden we deze brief niet hoeven schrijven.

Mede door de ziekte van onze kinderen, wordt er nu wel tegen meningokokken ACWY gevaccineerd via het vaccinatieprogramma. Tegen meningokokken B wordt niet gevaccineerd. De Gezondheidsraad heeft dit afgeraden omdat

• 'niet duidelijk is hoeveel bescherming het vaccin geeft'. In omliggende landen zijn er al minder ziektegevallen na invoering van de vaccinatie.
  • 'het hoge koorts kan geven'. De koorts is vergelijkbaar met koorts bij andere vaccinaties, mits het apart van andere vaccinaties wordt toegediend.
  • 'er nu maar weinig ziektegevallen zijn in Nederland'. Maar u moest eens weten hoeveel onrust de ziekte van onze kinderen veroorzaakte in onze omgeving. Bovendien kan het aantal ziektegevallen elk moment weer stijgen. Want de meningokok staat bekend om zijn 'golfbewegingen' met soms meer en soms minder ziektegevallen.

Sommige van onze kinderen zijn ziek geworden door meningokokken W of Y. Voor hen kwam vaccinatie tegen meningokokken ACWY te laat. Maar wordt uw kind opgeroepen voor vaccinatie tegen ACWY? Neem dan geen risico en zorg dat het die vaccinatie krijgt.
En voor meningokokken B? Overheid, neem uw verantwoordelijkheid en stel het meningokokken B vaccin beschikbaar aan iedereen die zijn baby wil beschermen tegen deze ziekte.

Wij kennen de vraagtekens die sommige mensen bij vaccins hebben. Wij weten dat vaccins tijdelijke bijwerkingen kunnen geven. Maar geloof ons, die bijwerkingen wegen nooit, nooit op tegen het doormaken en de gevolgen van meningokokkenziekte.

Je kind zo ziek zien, je kind verliezen of je kind voor de rest van zijn leven met de gevolgen van meningokokkenziekte zien, dat gunnen wij niemand.

Op de namen in rood kunt u doorklikken naar het verhaal. Heeft uw kind meningokokkenziekte gehad en wilt u uw naam ook onder deze brief? Laat het ons weten via info@meningitis-stichting.nl