Hersenvliesontsteking door tekenbeet

Hersenvliesontsteking kan een kenmerkend verschijnsel zijn van Lymeziekte: neuroborreliose.

Neuroborreliose uit zich als hersenvlies- of zenuwontsteking. Krijgt een patiënt neuroborreliose, dan kan dit zich uiten binnen enkele dagen tot meer dan een jaar na besmetting door een teek.

De gezondheidsraad heeft een advies ‘Lyme onder de Loep’ uitgebracht over de behandeling van ziekte door Lyme in Nederland.

Een conclusie van het rapport is dat ‘Dè Lymepatiënt’ niet bestaat. Vroeg herkende lymeziekte na een tekenbeet is vaak effectief te behandelen met een antibioticakuur. Complexer wordt het wanneer patiënten een latere, ernstiger fase doormaken, of last hebben van aanhoudende klachten die niet uniek zijn voor deze ziekte, zoals vermoeidheid. Daarom is een gedifferentieerde aanpak nodig, met per patiëntgroep een afgestemde behandeling.

Dit stukje kunnen we vrijwel 1 op 1 copiëren voor meningitis restverschijnselen…

Voor de Gezondheidsraad is het een bijzonder advies, omdat het de eerste keer is dat de raad een aanvraag kreeg die zijn oorsprong vindt in een burgerinitiatief. Een mooi resultaat van de inspanningen van de vereniging voor Lymepatiënten!